Stäng

Hitta snabbt

Vanliga söktermer

Felanmälan gällande elnät görs dygnet runt på 0680 - 71 17 01

Om du är strömlös efter att ha felsökt din egen anläggning och inte heller hittar ditt avbrott på vår avbrottskarta, då ber vi dig att felanmäla strömavbrottet till oss på ovan nummer.

Pågående strömavbrott

Klicka här för att se aktuell driftinformation och avbrottskarta

Läs mer

Strömavbrott? Börja med att felsöka i din egen fastighet

Det kan finnas flera anledningar till att du har mörkt hemma. Börja med att felsöka i din egen fastighet. Nedan följer några tips gällande felsökning.

1

Vad gjorde du precis innan avbrottet?

Vissa handlingar kan orsaka strömavbrott. Kan hända att du startade en maskin, ett gammalt våffeljärn eller hade ovanligt många elapparater igång vilket kan ha orsakat avbrottet.

2

Är du helt eller delvis utan el?

Kontrollera om du har strömlöst överallt eller endast i vissa delar av fastigheten. Om du delvis är utan el kan det vara en säkring som har gått, antingen en mätarsäkring på mätartavlan eller en vanlig säkring i elcentralen. Är du helt utan el, prova testknappen på jordfelsbrytaren och återställ den igen.

3

Har dina grannar el?

Ser du att grannen har el eller att det lyser i trapphuset är det troligtvis något fel i din egen elanläggning.

4

Lokalisera dina elcentraler

Huvudbrytaren, mätarsäkringarna och elmätaren finns i ditt mätarskåp/mätartavla. I flerfamiljshus kan den finnas i lägenheten, källaren eller i trapphuset. I enfamiljshus (tex en villa) kan den finnas på fasaden och i äldre villor inomhus. Ser du text på elmätarens display betyder det att du har spänning fram till mätaren, då är det inget fel på elnätet, utan felet finns någonstans i din egen anläggning. Kontakta då en behörig elinstallatör.

Det finns en eller flera elcentraler/säkringslådor för olika delar av din anläggning. De sitter vanligtvis i hallen, källaren, garaget, ibland även på vinden. Gamla modeller har runda säkringar som skruvas fast eller bort, medan nyare modeller har små brytare/ automatsäkringar.

5

Har jordfelsbrytaren löst ut?

Testa först att slå ifrån alla säkringar och sen återställa jordfelsbrytaren. Slå sedan till en säkring i taget tills du hittat felet. Kontakta annars en behörig elinstallatör.

6

Kontrollera dina säkringar

Börja med att kontrollera huvudsäkringarna som sitter i anslutning till din elmätare. Se efter om en automatsäkring behöver slås på, det vill säga om en säkring har slagits av eller ta ut porslinssäkringarna en i taget i en äldre elcentral. Om den färgade pärlan i mitten på en säkring sitter löst eller om säkringen har en svartbränd kontaktyta behöver den bytas. Är bottenplattan skadad behöver den åtgärdas av en elektriker. När alla säkringar ser ok ut, slå på strömmen med huvudbrytaren igen.

7

Gör en felanmälan

Har du gjort en felsökning hemma själv och du fortfarande inte har el så är du alltid välkommen att kontakta oss för att göra en felanmälan.

Kontakta oss

Ring oss på 0680-242 00

Måndagar: 08.30-16.00
Tisdag-fredag: 08.00-16.00
Lördag-söndag: stängt

E-post: info@harjeans.se

Fler kontaktvägar

Kontakta oss på kundservice

Har du rätt till avbrottsersättning?

Kunder som drabbas av ett sammanhängande strömavbrott som varar i tolv timmar eller längre har rätt till avbrottsersättning.

Läs mer

Att tänkta på vid strömavbrott

Om det blir strömavbrott - vad gör jag då?

Tips vid strömavbrott

Tips och att tänka på vid strömavbrott

Så förnyar vi elnätet

Elbilens framfart, solcellsenergi vars överskott skickas till elnätet, vindkraftparker som ansluts – vi är delaktiga i att uppnå klimatmålet om en förnybar produktion år 2040.

Läs om våra projekt

Nyheter från Härjeåns

Ta del av intressanta reportage och läs om det senaste hos Härjeåns och i branschen